fredag 25 mars 2011

Bokbloggsjerka i mars

Den här veckan handlar Annikas frågor om läsning och om bloggnamn.

Läser du bara en bok i taget eller har du flera på gång samtidigt? Vilka böcker läser du just nu?

Jag har nog minst tre böcker på gång samtidigt men de är alltid i olika genrer och i olika medier. Eftersom jag pendlar med bil 60 km om dagen blir det en hel del lyssnartid i veckan och jag brukar hinna med 15-20 ljudböcker/år på det viset. Just nu är det Ernst Brunners Carolus Rex. Hela 32 CD att ta sig igenom.

Jag läser en hel del historisk facklitteratur, den kan bitvis vara tungläst och svårsmält varför jag gärna varvar med olika skönlitterära böcker. Historiska boken för tillfället är Den röde Prinsen om Wilhelm von Habsburgs hemliga liv av Timothy Snyder. Romanen på nattygsbordet är Bort, bort av Anjum Hasan. En ganska härlig blandning tycker jag.

Denna vecka bjuder jag även på en bonusfråga: Hur kom du på ditt bloggnamn?

Mimmimarie är ett alias jag smugit omkring på nätet med i diverse forum etc under ganska många år. Det verkade vettigt att låna det när jag skulle döpa bloggen. Dessutom var de flesta bra och vitsiga namn som börjar på bok upptagna.

Inga kommentarer: