torsdag 3 mars 2011

Radioföljetongen Lila Hibiskus - Chimamanda Ngozi Adichies

Jag har sträcklyssnat på radioföljetongen på nätet. Förnämlig service tycker jag, att slippa behöva vänta på nästa avsnitt utan att kunna lyssna i sin egen takt. Den här gången var det den afrikanska författarinnan Chimamanda Ngozi Adichies roman Lila Hibiskus som gavs. Det var min första bekantskap med en nigeriansk författarinna, ja jag har i ärlighetens namn inte läst mycket afrikansk litteratur alls.

I korthet handlar romanen om den 15-åriga Kambili som bor i Nigeria med sin bror och sina föräldrar. Hon älskar och fruktar sin far som totalt dominerar familjen på alla sätt. Han styr med våld och fruktan men under religionen som täckmantel. Bara detta gav mig otäcka vibbar och skräcken ligger som ett täcke över hela berättelsen.

Bokens berättarjag är Kambili. Tuva Novotny läser följetongen med den äran. Hon har en låg, nästan viskande röst precis som jag föreställer mig huvudpersonen Kambili. Tuva Novotny blir Kambili och bättre betyg har jag svårt att ge en uppläsare.

Det var en mycket positiv bekantskap som gav mersmak. Jag kommer definitivt att läsa mera av Chimamanda Ngozi Adichie och förmodligen också mer afrikansk litteratur. På det området är jag skamlöst litterärt obildad.


 

2 kommentarer:

Anna sa...

Så härligt det låter att höra en riktigt bra inläsning! En Halv Gul Sol har du kvar att upptäcka - lyckos dig!

Boktokig Eva Boström sa...

just ja... den hade jag ju tänkt lyssna på!!!

Det var ett bra exempel (med Torgny Lidgren)! Jag måste ta och lyssna på någon av hans böcker. Undrar om jag kan hitta Ormens väg på hälleberget, som jag ännu inte läst