tisdag 8 mars 2011

Highclere Castle - Verklighetens Downton Abbey

Jag är en av många som följer den utmärkta engelska serien Downton Abbey på lördagskvällarna. Serien är inspelad på Highclere castle som ligger någon timmes bilresa söder om Oxford. Slottet har länge varit öppet för allmänheten och det är ett av de 115 slott och herrgårdar som jag har har varit inne i. Slott är alltså lite av min hobby.

Vid besöket på Highclere köpte jag min vana trogen en guidebok som jag rotat fram ur gömmorna och läst om nu. Där finns mycket intressant att läsa. Överhuvudet för familjen som ägt Highclere genom åren bär titeln earl och Carnarvon. Om namnet är bekant så kanske det beror på att den 4.e earlen var den som ledde utgrävningarna av Tutanchamons grav i Egypten och dog under lite mystiska omständigheter strax efter. "Mumiens hämnd" har det pratats och spekulerats om. Dagens ägare är den 8.e earlen. Både hans mor och mormor var amerikanskor, så lite har kanske filmen lånat av verkligheten. Den 7.e earlen gick bort 2001. Han var en känd figur i kapplöpningskretsar under den tiden jag bodde i England på 1980-90-talet. Den 7.e earlen var manager för drottningens kapplöpningshästar och det ryktades om att de stod varandra mycket nära.

När den 6.e earlen var barn, strax innan första världskriget, alltså under samma period som TV-serien utspelar sig så fanns följande tjänarstab på Highclere:
Butler
Underbutler
Earlens kammartjänare
4 betjänter
Barnkammarbetjänt
Hushållsföreståndare
Kammarjungfru till grevinnan
5 husor
2 kallskänkor
Kock/kokerska
2 kökspigor
1 diskerska
1 dörrvaktmästare
1 diversearbetare
2 chaufförer

liksom 3 stalldrängar, 27 trädgårdsarbetare och diverse hantverkare såsom målare, snickare, rörmokare och elektriker.

Idag kan den som besöker Highclere dricka afternoon tea i de rum som en gång tillhörde hushållerskan.
Läs mer om Highclere här.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag har serien på DVD- vad roligt att läsa om ditt besök på detta slott. Det är verkligen vackert! Det vore något... att dricka afternoon tea i sådana fina omgivningar.

Anna sa...

Det vore ju dröm att dricka afternoon tea i dess salonger!