fredag 4 mars 2011

Bokgeografi - USA


Den här veckan handlar O.s bokgeografi om det stora landet i väst. Här finns det ju massor att ösa ur och det kan göra det svårt att välja.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i USA eller är skriven av en författare med anknytning dit.
När det gäller författare och USA kan jag bara inte kringgå Ernest Hemingway. Min favorit bland hans böcker är Den gamle och havet, en ungdomsförälskelse som fortfarande håller kvar sin kraft hos mig.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till USA. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
På den här frågan svarar jag Vilhelm Mobergs Utvandrarseriens fyra böcker. De har stått länge i min bokhylla och de är välllästa. Filmerna har jag sett så många gånger att jag kan flera av replikerna utantill.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till USA, som du inte läst, men är nyfiken på.
Toni Morrison är en kvinnlig nobelpristagare som jag länge varit nyfiken på men inte kommit till skott att läsa. Hoppas på att 2011 ger mig tillfälle att läsa henne.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Toni Morrison har jag läst..

http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

Anna sa...

Hemingway är ju en riktig klassiker, min sambo var runt i hela gbg för att hitta pocketar till sin klassiker i blindo serie på bloggen. Finns inte att uppbringa. Klassiker men ute?
Beloved och The bluest eye har jag läst av Morrison - båda var bra!

Linda sa...

Tre bra författare! Länge sedan jag läste något av någon av dem dock.