torsdag 31 januari 2013

Årets första nobelpristagare

Årets första nobelpristagare blev Naguib Mahfouz som fick priset 1988. Motiveringen till hans pris löd:

”som genom valörrika verk - ömsom skarpsynt verklighetsnära, ömsom suggestivt mångtydiga - har format en arabisk romankonst med allmänmänsklig giltighet”
Boken som jag har läst heter Wedding Song på engelska och verkar inte vara översatt till svenska vad jag har kunnat hitta. Wedding Song utspelar sig kring en teater och människorna som är knutna dit. Boken är indelad i fyra delar/kapitel vari fyra av karaktärerna i boken berättar sin version av samma händelse. Det var lite svårt till en början att hålla koll på vem som berättade vad, speciellt som det hela inte presenterades i kronologisk ordning. Fast det är också bokens styrka, lite efterhand får läsaren ta del av nya vinklingar och pusselbitar till berättelsen och det är fascinerande.

3 kommentarer:

Anna sa...

Mahfouz finns på min boktolva. Det är hög tid att läsa honom!

mimmimarie sa...

Det ska bli spännande att se vad du tycker. Jag kommer nog inte att läsa mera av honom.

Hanneles bokparadis sa...

honom har jag nog missat