måndag 14 mars 2011

Järngräshoppan - jag ger upp

Det blev en kort mellanlandning i Lyrans jordenruntutmaing i mellanöstern för min del. Den enda bok jag fick tag på via mitt bibliotek var Järngräshoppan av Salim Barakat och den boken passade mig inte alls. Jag kan inte direkt sätta fingret på vad det var som jag fanns så jobbigt med boken. Den intensiva beskrivningen i början av våld mot både djur och människor äcklade mig såklart, men det gick att skumma mellan raderna och ändå få ut kontentan av vad det handlade om. Kanske är kulturskillnaderna för stora mellan författaren och just den här läsaren? Kanske är jag för obildad på områdets geografi, historia och kultur för att ta till mig boken?

Nu reser jag vidare till Asien och hoppas att det stämmer bättre där med mig.

3 kommentarer:

Anna sa...

Jag håller med dig, det var en otäck bok som jag nästan tvingade mig igenom och ficj ta till skummandet på några ställen för att inte totalt ge upp. Påträngande, kväljande och inte min kopp te.

Monika Häägg sa...

Vissa böcker passar helt enkelt inte.
då är nog boken om breven från Minna mer intressant!

Boktokig Eva Boström sa...

Så kan det bli ibland!