torsdag 31 mars 2011

Kaptenen från Köpenick - Carl Zuckmayer

Staty av Wilhelm Voigt vid
 rådhuset i Köpenick (Wikipedia)
Det här korta dramat av Carl Zuckmayer är baserat på en sann men ändå osannolik historia från kaiserns Tyskland för sisådär 100 år sedan. Huvudpersonen i Zuckmayers drama är Wilhelm Voigt som utförde den ursprungliga s k Köpenickiaden som du kan läsa mera om här

Det är lite knöligt att läsa drama som man läser en roman. Jag har alltid haft lite svårt för det, t ex Shakespeares dramer har jag mera behållning av att se på teater än att läsa som text.  Just det här lilla stycket är både humoristiskt och lite bitskt och kritiskt mot den stränga tysk/preussiska staten och alls inte svårt att läsa. Flera tyska dramer har jag dock inte tänkt läsa under det här tyska året.

1 kommentar:

Ingrid sa...

Jag har precis läst historien om Köpenickiaden och funderade på att också läsa dramat. Intressant! Jag ska absolut låna hem boken!! Bitskt och humoristiskt låter lovande.