torsdag 15 mars 2012

Irène Nemirovsky - David Golder

Jag inser att jag blivit bortskämd med Irène Nemirovskys läckra böcker, ofta i liten förpackning men de har talat till mig och slagit an en sträng. Dessväre gjorde romanen David Golder inte det.

Huvudpersonen är den gamle judiske affärsmannen David Golder som känner att livet börjar närma sig sitt slut.  Han har själv alltid varit hänsynslös när det kommer till affärer. Han vill rensa upp bland sina papper och affärsåtagande och gör detta på ett något oväntat och annorlunda sätt. Hustrun har genom alla år bedragit honom och nu får han reda på att hans älskade dotter inte är hans. Hämnden är ljuv skulle man kunna säga, men får han egentligen ut sin hämnd?

Irène Nemirovsky knyter även i denna bok an till sitt eget rysk-judiska ursprung och flykten/flytten till väst. Dessvärre ger den mig ingen större läsglädje och lämnar mig ganska oberörd. Den är inte i klass med hennes andra verk som är översatta till svenska. Jag tänker ändå avsluta min läsning av hennes verk med den sista boken som finns på svenska, Affären Kurilof , och hoppas att den är mera läsvärd.

Inga kommentarer: