lördag 24 mars 2012

Läkande konst

Jag arbetar på en vårdcentral och under våren har jag initierat ett nytt grepp nämligen läkande konst.
Ingen kan säga säkert att konst är läkande men det finns en växande rörelse inom den mjukare medicinen att använda alternativa former för att hjälpa att läka eller hela människor. Det kan röra sig om anpassad musik, speciellt designade trädgårdar, färgsättning i offentlig miljö, hundar i åldringsvården men också läkande konst. Forskaren Alan Dilani vid Kungliga Tekniska Högskolan har konstaterat att det finns ett samband mellan hälsa och design, att blodtrycket faktiskt kan sänkas i en tilltalande omgivning och behovet av smärtstillande medicin minskar.  

Jag kunde själv inte motstå frestelsen att köpa en av bilderna.
Den här vackra råbocken kommer att hänga på en vägg hemma hos oss.


Idén om att lyfta fram just Jeanette Håkansson från Lövhult har legat och grott ett tag hos mig och hon var genast med på noterna när jag tillfrågade henne. Jag är personligen mycket förtjust i hennes sätt att fotografera, hur hon närmar sig naturen och hennes förmåga att fånga vilda djur på bild. Jeanette var inte nödbedd och tyckte det bara var roligt att få synas i ett så pass annorlunda sammanhang som en vårdcentral. Hon tycker det är roligt att kunna glädja besökarna med sina naturbilder. Jeanette hämtar mycket av sin inspiration från den småländska landsbygden och tycker man kan hitta så mycket vackert i naturen. ”Här finns verkligen något för alla”, säger hon. Jeanette har kompletterat sina foton med personliga dikter och tankar vilket ger en annan dimension till bilderna.

Konsten på vårdcentralens väggar har i åratal varit densamma och inte förnyats särskilt ofta, vilket är synd. Vi har fått fin respons på Jeanettes bilder, många har spontant kommit och berättat hur fina de är och vilken skillnad det är mot tidigare. Flera patienter har utsett sin personliga favorit. Många som kommer hit är lite nervösa och oroliga när de kommer till vårdcentralen och om konsten här kan tillföra våra patienter lugn och ro, så mycket bättre, då har lite av mina visioner och förhoppningar uppfyllts.

Jeanettes bilder kommer att hänga kvar på vårdcentralen till mitten av april. Eftersom vi har fått så bra respons från våra patienter kommer vi att försöka spinna vidare på det här med utställningar och har redan fått kontakt med andra konstnärer som vill komma hit och ställa ut.


2 kommentarer:

blogg_bohemen sa...

Vilket bra initiativ! Konsten på den vårdcentral jag tillhör kunde verkligen behöva tänkas igenom ... om man nu skall kalla det konst ...

Ylva sa...

Det var en fin idé! Jag tror också på att skapande kan vara läkande; att man kan må bättre psykiskt om man får skriva, måla, fotografera, sjunga...