torsdag 29 mars 2012

Torbjörn Flygt - Underdog

Jag blev nyfiken på Torbjörns Flygt Outsider när den kom förra året men tänkte att det var nog lika bra att jag först läste vad så många andra redan läst, nämligen Underdog. Det var ett mycket bra beslut, jag gillade vad jag läste och kommer definitivt att ta mig an Outsider också.

Jag är ungefär jämngammal med Flygt och med Outsiders huvudperson Johan vilket gör att jag känner igen mycket från hans skolvärd, uppväxt och företeelser som den första videoapparaten och vilka affischer som prydde ens rum som liten. Igenkänningseffekten är inte genomgående eftersom det dröjde till långt upp i åren innan jag kom närmare ett miljonprogram än 100 meter, uppväxt som jag är i ett tryggt litet samhälle.

Jag gillar språket, jag gillar tempot, jag gillar det eftertänksamma och sammanhållningen i den lilla familjen där mamma betydde så mycket för Johan och den äldre systern och deras sammanhållning aldrig gick över styr och slutade med att syskonen inte gillade sin mamma eller tog avstånd från henne.

Det är en klar vinnare och jag förstår helt och fullt dess framgång och att den Augustpriset. Mycket välförtjänt.

2 kommentarer:

Linnea sa...

Jag tyckte också om Underdog och nu ser jag fram emot Outsiders. :)

Petra Rhodin sa...

Jag införskaffade Underdog för flera år sedan men har av någon anledning aldrig kommit mig för att läsa den. Tror dock att jag skall leta fram den ur hyllorna nu. Jag tycker om eftertänksamma böcker. Och det låter bra att det inte är en slentrianmässigt dysfunktionell familj det handlar om.