Nämn en titel som du ”går igång på,” på ett antingen positivt eller negativt sätt.
Det finns såklart titlar som är skapade för att locka läsare, skapa uppmärksamhet eller bara väcka känslor som gör att folk pratar om det och titeln fastnar. Vanliga marknadsföringstrick med andra ord. En typ av titlar som verkligen får mig att ta flera steg tillbaka och gå omvägar om böcker är t ex Sophie Kinsellas böcker: En shopaholic i väntans tider eller En mini-shopaholic i mammas fotspår. Titlarna luktar chick-litt lång väg, ytlighet och enfaldiga kvinnor som bara lever för konsumtion. Nej tack!
15 kommentarer:
De där två titlarna tycker jag också visar att de är delar av en lång serie, och att det inte var meningen att serien skulle bli så lång.. Lite av nödrim.
Inga titlar som lockar mig heller...
Jag får nog hålla med om att en titel med shopaholic i inte lockar mig speciellt mycket.
Jag håller med om att de titlarna avskräcker från läsning. Jag vill inte läsa om en shopaholic..
Håller med fullständigt. Inte min typ av titel/bok heller...
Ja de känns oorginella.
Usch, jag håller med. Lockar inte mig till läsning. I synnerhet inte mini-shopaholicen!
Ja där har du i och för sig två böcker där titlarna gör så jag inte heller köper dem.
Enda fördelen är att man vet att de är två böcker som hänger ihop;-)
Även om jag tycker att böckerna är riktigt roliga, så är titlarna så vansinnigt fantasilösa.
Håller med om att de är tråkiga. Fast de kanske är bra innehållsförteckning så man undviker att köpa dem.
Lät ju som en typisk blogg från Stureplan.se eller Devote, lockar knappast till läsning. Men dom som skriver där går nog på det :)
chick lit kan vara mysig avkoppling
Precis sådana titlar som jag också undviker.
Chick lit är ingenting jag köper själv, men om jag får det i present eller liknande händer det att jag ger dem en chans. Kan vara skön omväxling efter tunga klassiker.
Skicka en kommentar