lördag 17 september 2011

Hjalmar Bergman - Dansen på Frötjärn

För en tid sedan anmälde jag mig friskt till Pockelovers utmaning tre på tre. Min valda utmaning består i att läsa tre böcker av Hjalmar Bergman under tiden september-november som ligger och dammar på min hylla. Det är loppisfynd allesammans, utgivna 1934. Nu har jag klarat av bok nummer 1 Dansen på Frötjärn.

Jag har läst en del av Hjalmar Bergman tidigare såsom Farmor och vår Herre, Clownen Jack och Flicka i frack och gillat de böckerna ganska bra. Dansen på Frötjärn lever tyvärr inte upp till förväntningarna. Boken skrevs 1915 och enligt min litteraturhistoria var det ett försök "att träda Selma Lagerlöf i spåren". Alla författare är bäst när de är sig själva och trogna sin stil och inte härmar andra. Detta var tydligen ett försök till komedi, men inte ett särskilt lyckat sådan.

Boken är delad i två delar, två historier om två kvinnor som är djupt olyckliga i sina äktenskap, var och en på sitt håll. Båda kvinnorna försöker på olika sätt att hantera sin situation. Den första kvinnan, fru Gunhild, flyr in i en fantasivärld och blir till slut sinnessjuk. Den andra kvinnan, Barbro Backe, söker döva sin olyckliga själ genom att festa. Bägge berättelserna slutar tragiskt.

Nu sätter jag mitt hopp till att bok nr 2 och 3 ska visa vara bättre. Närmast väntar Lotten Brenners ferier och Hans nåds testamente.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Flicka i frakt köpte jag nyligen...

Lingonhjärta sa...

Åh, vilken fin tre på tre utmaning!