tisdag 20 september 2011

Karl-Markus Gauss - De döende européerna

Då och då när jag läser mina bokbloggarvänners inlägg skymtar något alldeles speciellt fram, något som går lite utanför den vanliga litteraturen som det brukar skrivas om. De döende europeerna av Karl-Markus Gauss är en sådan bok. Tack vare Ingrids boktankar fick jag tips om boken.

Författaren skriver initierat och kunnigt om feem olika folk, minoriteter, i dagens europa. Det handlar om sefarderna i Sarajevo, gottschetyskarna i Sloveniens skogar, arbëresherna i Kalabrien, arumänerna i Makedonien och Sorberna i Tyskland. Det är de senares öde som fängslar mig mest, kanske för att de finns närmast Sverige men också för att en annan benämning på dem var venderna. Det kan måhända kännas igen i den gamla uppräkningen av vilka som den svenske kungen härskade över. Sveriges, Götes och Vendes konung.

Idag lever sorberna kvar i byarna Cottbus, Hoyersweda och Bautzen sydöst om Berlin och ganska nära den polska gränsen. De har varit ständigt förföljda genom århundrandena, av preussare och nazister och även i viss mån av regimen i DDR, även om de då tillerkändes en viss egen status, på regimens villkor. Det vore intressant att styra stegen dit nästa gång vi åker till Tyskland.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Just den här boken tillhör en av mina favoriter- så mycket man får veta - Gauss skriver verkligen medryckande och kunnigt- jag önskar att flera av hans böcker skulle bli översatta till svenska. Så roligt att du blev inspirerad att läsa!

Hanneles bokparadis sa...

så roligt att lära sej mer i böckerna.

Monika Häägg sa...

Låter som ett intressant resmål. Det där med "Venders konung" känns väldigt gammalt och bortglömt.