torsdag 15 september 2011

Tyskspråkigt inför bokmässan

Det har blivit ett antal böcker med tyska som ursprungsspråk, speciellt under de senaste tolv månaderna. Det är mig en övermäktig uppgift att skriva utförligt om alla, men några har jag redan recenserat här på bloggen och hänvisar till länkarna. Jag kommer inte att släppa den tyskspråkiga litteraturen efter det här året med den här närmare bekantskapen utan försöka fortsätta att ta del av vad de  tyska, österrikiska och schweiziska författarna producerar. Fast ärligt talat, så värst mycket från Österrike och Tyskland har jag inte läst utan det har blivit en stark slagsida från Tyskland.  

En handfull av böckerna har jag tragglat mig igenom på originalspråk och det är jag glad för. Även om det går långsammare och jag måste ha ett lexikon jämte mig ger det som bekant en helt annan dimension på läsandet.

Tyskland

Uwe Timm - I skuggan av min bror och Upptäckten av currywursten
Hans Ulrich Horster - Barn 312
Thomas Mann – Buddenbrooks, Döden i Venedig
Herta Müller - Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv
Heinrich Böll - Katarina Blums förlorade heder, Ej blott i juletid
Paul Heyse - L'Arrabiata
Erich Maria Remarque - På västfronten intet nytt, och Triumfbågen
Siegfried Lenz - Förlusten
Claudia Rusch - Honeckers kanderade äpple
Bernhard Schlink – Högläsaren

Österrike


Schweiz

Selma Mahlknecht - Ingen fara

Lyrik


Drama


Biografier och memoarer

Marie Valerie von Österreich – Das Tagebuch
Karin Feuerstein-Prasser - Die Preussischen Königinnen, Vergessene Frauen der Welfen
Corinne Hofmann - Den vita massajen
Corinne Hofmann - Den vita massajens dotter
Corinne Hofmann - Resan tillbaka till den vite massajen
Carmen bin Ladin - En gyllene bur

1 kommentar:

Ingrid sa...

Det är en imponerande lista! Precis som du kommer jag också att fortsätta med det tyska - och jag kommer att komplettera min läsning (precis som du också) med lektyr på originalspråket- jo, det går långsammare men det är det värt för att få tillgång till så mycket mera än det som ges ut på svenska.