söndag 4 december 2011

Banksy Locations tours

Jag ramlade över den här lilla boken vid mitt senaste biblioteksbesök och den fångade min fantasi. När jag bodde i London gick jag ofta "walks" antingen själv efter någon handbok eller tillsammans med en guide. Jag har traskat i Jack the Rippers fotspår, genom många av Londons stadsdelar, kungliga London etc etc men att följa en "walk" bara för att titta på klotter aldrig fallit mig in. Kanske blir det nästa gång.

Boken är tillängnad klottraren eller konstnären Banksy. Han är inte vilken klottrare som helst, här återfinns inga av de typiska tjocka färgglada bokstäver vi så ofta ser här i Sverige. Klottren är som unika konstverk, ofta med ett satirisk inslag och samhällskritik. Eller vad sägs om en polis som snortar kokain eller militärhelikoptrar på hotfull inflygning. Annars är råttor som gör olika saker, bär plakat, borrar eller sågar ett vanligt motiv.

Mera klotter finns att se på Banksys hemsida här.

3 kommentarer:

Evalinn sa...

Han fascinerar mig. Har du sett filmen?

mimmimarie sa...

Nej, visste inte att det fanns en film. Vet du vad den heter?

Evalinn sa...

Exit through the gift shop. En ovanlig och fantastisk dokumentär. :-)