måndag 12 december 2011

Tematrio - Nobelpristagare

Den här veckan träffar Lyran mitt i prick i mitt speciella läsintresseområde, nämligen nobelpristagare. Speciellt roligt nu när vi ska bli kurskamrater på distanskursen Nobelpristagare i litteratur om 7,5 poäng på Umeå universitet.

Veckans fråga lyder: Berätta om tre Nobelpristagare du gillar eller är nyfiken på!
Jag gör ett mellanting och väljer en favorit och två som jag är nyfiken på.

1. Pär Lagerkvist är en alla tiders favorit hos mig. Dvärgen, Barabbas och en del av hans dikter är fantastiskt bra.

2. Danske författaren Henrik Pontippidan är jag nyfiken på men det verkar vara svårt att få fjärrlån till mitt bibliotek. Fick ett meddelande när jag försökte att den enda kopian som fanns, fanns på KB och de lånar inte ut sina böcker. Nähä, jag får väl försöka med antikvariat eller bokbörsen vad det lider.

3. Wole Soyinka har legat alltför länge i min bokhylla och väntat på sin tur. 2012 ska jag läsa honom.

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Lagerkvist är underbar, jag brukar säga att Barabbas är den allra bästa bok jag läst.

Nattens bibliotek sa...

Lagerkvist är bra. Soyinka är ett spännande författarskap.