fredag 16 december 2011

Irene Nemirovsky - Storm över Frankrike

Jag blev väldigt förtjust i Irene Nemirovskys författarstil när jag läste Ensamhetens vin för några veckor sedan och bestämde mig raskt för att läsa också hennes största och mest kända bok Storm över Frankrike. Den har inte gjort mig besviken.

Ensamhetens vin som jag skriver om här utspelar sig före, under och efter första världskriget och i Storm över Frankrike är det andra världskriget som står i centrum. Vi får följa ett antal franska familjer eller enstaka människor under ett år, mellan juni 1940 till juni 1941, och hur de påverkas av den tyska invasionen och ockupationen.

Här finns verkligen alla sorter. Det är kolossalt intressant att läsa om de som drabbas av panik, de som tjänar på kriget och svarta börshandeln, de som tror att allt kan köpas för pengar, de själviska eller de som hjälper nödställda medmänniskor. Det är svårt att inte fullfölja tanken och undra hur jag själv skulle reagerat.

Nemirovsky gräver sig in under skinnet både på fransmän som tvingas upplåta sina hem åt tyskarna och de ockuperade soldaterna. Då i början, var soldaterna oftast respektfulla och hövliga mot sina motvilliga värdar. De betalade bra för franska varor och skaffade sig vänner bland civilbefolkningen men under ytan finns ändå hotet och vi som har historiens facit i hand vet ju hur det gick. Judeförföljelserna kom även till Frankrike och Irene Nemirovsky själv blev 1942 deporterad och avrättad.

Jg tyckte verkligen om allt med den här boken och nu har jag lovat mig själv att läsa allt som finns att få tag på på svenska av Irene Nemirovsky.

Inga kommentarer: