måndag 19 december 2011

Mätt på andra världskriget

Att 1900-talets största händelse och de sex år som betytt mest för utvecklingen i Europa under förra seklet satt sina spår i litteraturen är inte så svårt att begripa. Floden av böcker kring andra världskriget verkar aldrig ta slut. Det är faktaböcker, stora verk med fotografier, biografier, memoarer och inte minst skönlitteratur. Ett aldrig sinande behov att läsa och bearbeta detta mörka skede i Europas historia.

Jag har själv läst mycket om och kring andra världskriget sedan årsskiftet, men nu börjar en viss mättnad infinna sig och jag ska lägga ämnet åt sidan ett tag och läsa annat som också pockar på uppmärksamhet. Många av dem har varit mycket bra böcker och läsupplevelserna vill jag inte vara förutan.

Och i Wienerwald står träden kvar
Storm över Frankrike
Gammeltida och andra tider
Ers majestäts olycklige Kurt
Mitt århundrade
Hjärtats blinda fläckar
Himlen i Bay City
A princess remembers
Jag var Hitlers livvakt
Kunzelmann & Kunzelmann
Krabbans gång
Ut och stjäla hästar
De fattiga i Lodz
Den röde prinsen
Brev till en bokhandel
I skuggan av min bror

Dessutom i slutet av förra året, innan jag började blogga, så plöjde jag igenom
Upptäckten av currywursten - Uwe Timm
Adolf Hitler - Bengt Liljegren
Den röda grevinnan - Yvonne Hirdman
Guernseys litteratur- och potatisskalpajssällskap - Mary Ann Schaffer
Tysk höst - Stig Dagerman

4 kommentarer:

Petra Rhodin sa...

Har funderat på att läsa Dagermans Tysk höst. Vad tyckte du om den?

mimmimarie sa...

Den var bra. Den gick rakt in i hjärtat och det är svårt att tänka sig hur ung han var när han skrev detta.

Småländskan sa...

Ja, du har gissat rätt :)Hoppas klapparna passade!

Anna sa...

Det var verkligen en imponerande lista. Jag har De fattiga i Lodz på min läslista och så vill jag gärna läsa Storm över frankrike efter att ha läst om den här hos dig. I skuggan av min brpr har jag återkommit till i mina tankar och jag skulle vilja fylla på med Om inte nu så när av Annika Thor...