måndag 5 december 2011

Västsvenska slott - Björn Höglund, Krister Engström

Västsvenska slott är gjord i samarbete mellan kulturjournalisten Björn Höglund som också skriver frågor till TVs På Spåret. Texterna kompletteras med Krister Engströms vackra bilder. Tillsammans har de åstadkommit en liten pärla bland årets kulturhistoriska böcker. Den innehåller tillräckligt mycket fakta för att tas på allvar och ge läsaren en ordentlig orietering kring historia och byggnads- och inredningsstilar utan av avskräcka genom faktauppräkning.

Författarna har valt ut 23 slott i Halland, Västergötland och Bohuslän av skriva om varav nio inte är tillgängliga för allmänheten. De övriga 14 är på ett eller annat sätt tillgängligt för allmänheten, antingen genom guidade visningar eller hotell- och restaurangverksamhet. Jag har redan spanat in två potentiella besöksmål nästa sommar.

Detta är ett hett julklappstips för alla som gillar slott och kulturbyggnader. Boken fungerar också som en slags reseguide till intressanta utflyktsmål i västsverige. Själv skulle jag bli överlycklig över att hitta Västsvenska slott under granen och jag hoppas det blir en efterföljare med slott från någon annan svensk region.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset. Låter faktiskt som en bok till min man.
Pia

mimmimarie sa...

Pia: Du får berätta vad han tyckte om du lägger den under granen.

Anna sa...

Vilken spännande bok, det är ju faktiskt i mina trakter. Blir ett julklappstips helt klart, undrar också om inte Björn faktiskt är en bekants bekant. Ska undersökas...

mimmimarie sa...

Anna: Ja du har ju nära till de flesta slotten du (bara lite avundsjuk).