måndag 19 december 2011

Tematrio tegelstenar

Lyrans tematrio den här veckan handlar om jullovssläsning och frågan lyder:

Berätta om tre tegelstenar ni läst eller om tre ni vill läsa!
Jag måste erkänna att jag drar mig vanligtvis när det gäller att läsa tegelstenar och är ganska stolt över de som jag lyckats ta mig igenom. Här är tre av dem.

1. Leo Tolstoj - Anna Karenina. Denna klassiker är väl ett måste både när det kommer till rysk litteratur och romantik. Dessutom kommer jag ihåg filmen med samma namn där Greta Garbo hade huvudrollen. Det var en skådespelerska det.

2. Thomas Mann - Buddenbrooks. Den tyska släktkrönikan om den lybska köpmansfamiljen är egentligen inte alls svårläst och mycket bra. Det är bara omfånget som avskräcker. När jag läst boken var det speciellt roligt att besöka hans födelsehus i Lübeck som numera är museum.

3. Jaroslav Hasek - Den tappre soldaten Svejk. När vi var i Prag tyckte jag mig finna fotspår av denne fiktive soldat från första världskriget överallt. Boken handlar om Svejk som tvångsrekryteras till den kejserliga österrikisk-ungerskan armén. Militären framställs som ett löjeväckande släkte och boken skildrar bl a  hyckleriet och dubbelmoralen i den gamla dubbelmonarkin.

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag har tyvärr inte läst någon på din lista, men vill läsa alla!

Nattens bibliotek sa...

Ja visst känner man sig stolt när man tagit sig igenom en tegelsten. Jag har lästa alla böcker du nämnt men den tappre soldaten Svejk kommer jag knappt ihåg något om. Jag var nog för ung för att förstå när jag läste den.