tisdag 6 december 2011

Josephine Tey - En gammal skandal

För några veckor sedan skrev jag om prinsarna i Towern i samband med att jag läste en biografi över deras mor Elizabeth Woodville. Prinsarna försvann spårlöst i Towern i slutet av 1400-talet och deras farbror Richard III har fått ta ansvaret för deras död sedan dess. Nästan 500 år senare skrev den engelska författarinnan Elizabeth MacKintosh under pseudonymen Josephine Tey en modern deckare som friar Richard III från det blodiga dådet.

Deckare tillhör normalt inte min läsdiet men här gjorde jag ett undantag för jag gillade idén med att försöka lösa ett flera hundra år gammalt mord. Detektiven Alan Grant vid Scotland Yard har brutit benet, ligger gipsad i en sjukhussäng och är uttråkad, har ont och är rastlös. Av en tillfällighet hamnar ett porträtt av Richard III i hans hand och denne hatade och bespottade engelske kung fascierar honom. Som en riktig detektiv med rättvisan i blodet vill ha gå till botten med den här historiska gåtan. Han går metodiskt tillväga precis som han skulle gjort med ett modernt brott han blir satt att utreda.

Boken är sympatiskt skriven med lätt hand och intrigen är lätt att följa även om en viss grundläggande kunskap om englands 1400-talshistoria är en klar fördel för läsaren. Jag saknade t ex ett släktträd som stöd när Alan Bates börjar snurra upp de inbördes släktförhållandena bland de misstänkta. Historien bär ändå en sannolikhetens prägel och jag hade nöje av att läsa den.

1 kommentar:

Josefin sa...

Släktträd vore en bra grej i mååååånga böcker. Ibland tror jag att författare har ett framför sig när de skriver, för det verkar så lätt och enkelt för dem att hålla reda på vem som är vem.

Låter som en bok som jag skulle gilla för övrigt!