fredag 30 december 2011

Diverse från bloggåret 2011

Novellsamlingar
Det är lätt att inse att det är inne att läsa noveller. Novellix som säljs i Pressbyrån har jag ännu inte provat, men däremot har jag skaffat mig en prenumeration på Brevnoveller som smidigt nog dimper ner i brevlådan fyra gånger om året. Det har blivit en del novellsamlingar i år för mig, bl a Fritiof Nilsson Piratens Småländsk tragedi, Det där som nästan kväver dig av Chimamanda Ngozi Adichie, Herta Müllers Flackland, Kim Thúys Ru och Amos Oz Lantliga scener.
Artiklar till sockenbladet
Fyra artiklar om böcker har det blivit under året, en för varje kvartal, och de teman jag behandlat i år är tyska och indiska böcker, samt mer tematisk böcker som utspelar sig i ett hus eller romaner satta i historisk tid.
Bokbloggsträff
I augusti var vi fem bokbloggarkollegor som träffades och pratade böcker i Växjö en oerhört tryckande varm eftermiddag. Vi fikade, bytte och pratade böcker och tiden gick så oerhört fort och gav rejäl mersmak. Jag hoppas på ett nytt tillfälle snart!
Bokbloggsambassadör
Jag är hedrad över att ha blivit utsedd till bloggambassadör för Bok- och biblioteksmässan i Göteborg nästa år. Uppdraget började egentligen först i december i år men den stora kraftsamlingen blir såklart nästa år.

Min trädgård
Sommartid går den mesta fritiden åt till min trädgård och under några månader delade jag med mig av min glädje och blomsterprakt även bland mina kollegor bokbloggarna.
Kulturmiljön hemmavid
I min egen lilla serie om gården där jag bor och dess omgivningar skildrar jag vad som är speciellt med kulturen, miljön och naturen här i det vackra Småland.
Författare live
Viveca Steen gästade vårt lokala bibliotek i mars och även om jag inte läser hennes böcker är det alltid inspirerande att höra någon prata om hur deras skapande går till. Ett större evenemang var Bokens Dag i Växjö där sju författare underhöll i oktober. Då lyssnade jag bl a till Anneli Jordahl, Christine Falkenland och Amanda Svensson.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Verkar ha varit ett bra år.

Nattens bibliotek sa...

Ett riktig spännande år. Det är också roligt att ta del av växlingarna i din trädgård:)