torsdag 27 oktober 2011

Författare live

Årets upplaga av Bokens Dag i Växjö var tyvärr lite avslagen och det tog aldrig riktig fart. Kanske var det blandningen av inbjudna författare som inte funkade, det var också ganska många tomma stolar i salongen  och inget riktigt dragplåster hörde jag en bänkgranne säga. Vi var utlovade tre litterära timmar men hux flux efter dryga två, så var kvällen slut. Ganska snopet.

Kvällens drottning var utan tvekan Christine Falkenland som läste ur sin nya bok, brevromanen Sfinx med en inlevelse och passion som var enastående. Det var utan tvekan kvällens behållning.

Journalisten Lars Aduktusson var korrekt, initierad och skilde sig från de andra författarna. Han berättade inte själv utan blev intervjuad vilket måste ha känts udda ur hans synvinkel. Tyvärr var det han hade att säga ganska tråkigt.

Författarduon Buthler och Öhrlund uppträdde tillsammans och jag fick aldrig klart för mig vem som var vem. Deras typ av böcker är inget som lockar mig men de gjorde det bästa framträdandet på kvällen när de växelvis berättade hur deras skapelseprocess går till, varifrån idéer kommer och vem som gör vad. Det var proffsigt.

Jordahl och Svensson i signeringssoffan


Amanda Svensson må vara nominerad till ett Augustpris men tyvärr blev jag inte särskilt sugen på att läsa hennes roman efter det smakprov hon gav oss igår.

Anneli Jordahls framträdande var inte så proffsigt men det är ändå den bok av de sex presenterade igår som jag har lust att läsa. Augustenbad en sommar verkar vara i min smak och innehåller så mycket mera än än vad kurbadet hade att erbjuda folk på 1890-talet. Det var en brytningstid då det moderna Sverige började knacka på dörren.

Sist men inte minst var Jens Liljestrand som generöst bjöd på sig själv och trivdes med att vara där han var igår kväll och att berätta om sin bok Adonis.

Ett antal av kvällens böcker lottades ut på sittplatserna och även i år hade jag turen med mig och vann en bok, signerad att ta med hem. Förhoppningsvis är den bättre än vad baksidestexten ger vid handen.

Jens Liljestrand håller min vinst i handen.
Ett signerat ex av hans bok Adonis.

8 kommentarer:

Böckerx3/Metta sa...

Men oj så bra. Jag väntar med spänning på att de släpper programmet för Kulturnatten här i Skövde...

Hanneles bokparadis sa...

Så roligt att få lyssna på författare live.

Ingrid sa...

Intressant att läsa om dina intryck. Det är alltid mycket speciellt att lyssna på författare live- jag minns med saknad bokens dag i Malmö på den tid det begav sig... (för min del 60-tal...)

Ylva sa...

Jag ska se Jordahl på litterär båtsalong med tidningen Vi i mars och hoppas det blir inressant, men har ännu inte läst henne.

Anna sa...

Vilken turgumma du är! Jag gillade mycket Anneli Jordalhs Jag skulle vara din hund... som handlar om Ellen Key. Kan´ska har du läst den men annars så är det nog en bok i din smak :-)

mimmimarie sa...

Ja Anna, du känner min smak och visst har jag läst boken om Ellen Key och tyckte mycket om den.

Fru E sa...

Men åh, grattis, vann du? :-) Jag var ganska nära. Satt på stol 27 och 20 vann. ;-) Jätteroligt att läsa om dina intryck (som skiljer sig en hel del åt mina)! Jag gillade mixen av författare men tror att man ska låta konfrenciern prata mer med författarna så att det blir mer ett samtal. Jag vill definitivt gå nästa år igen! Kanske ses vi då?

enligt O sa...

Om det var Adonis du vann så har du en välskriven bok i din ägo. Jag gillade den!