lördag 1 oktober 2011

Jenny Jägerfeld - Här ligger jag och blöder

Många bokbloggare har läst och skrivit så positivt om Här ligger jag och blöder att jag nästan får ångest att jag inte helt ut delar allt bra som skrivits om boken. 2010 vann den dessutom Augustpriset för barn- och ungdomsböcker. Visst håller jag med om att boken är bra, språket är bra, karaktärerna i boken är bra, de parallella historierna om huvudpersonens Majas vardagslivet och sidestoryn vad som egentligen hänt med hennes mamma är bra.....och ändå. Är det fel på mig?

Njae, förhoppningsvis inte, men vid en snabbanalys tror jag att några faktorer spelat in.
  1. Jag har lyssnat på Här ligger jag och blöder som radioföljetong och den här gången har det lyssnadet blivit ganska hackigt. Normalt älskar jag radioföljetongerna men det bygger ändå på en viss kontinuitet och att det inte går för lång tid mellan avsnitten.
  2. Ungdomsböcker, crossover-böcker är egentligen inte min grej. Jag är ganska trött på ungdomar och deras problem och känner i dubbel bemärkelse att det är något jag vuxit ifrån.
  3. Jag är också hjärtligt trött på böcker med karaktärer som som har en eller annan psykiskt störning eller diagnos. Det har helt enkelt blivit för många böcker om detta för mig på sistone.
Slutsats. Jag ska medvetet rikta in mig på andra typer av litteratur där jag känner att jag får ut något av läsandet istället för att bli irriterad.

5 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Jag som tyckte att den var en riktigt bra ungdomsroman. Jag tycker dessutom att Jenny J är en väldigt intressant person. Hon har figurerat lite på TV och även radio och på andra ställen.

Anna sa...

Det är väl skönt att det finns så många olika sorters böcker att välja på i världen, trist ändå att du inte gillade den. Alltid tråkigt att lägga tid på ngt som känns ovärt. Hoppas du hittar en annan, för dig, bättre bok i din läshög!

Hanneles bokparadis sa...

jag föredrar böcker utan störningar....

Vicky sa...

Jag har också lyssnat på radioföljetongen och filat på en recension i flera dagar nu men inte fått tid att avsluta den. Blir kanske under dagen. Jag tyckte den var ganska underhållande.

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Du är inte ensam - jag var inte direkt förtjust i den heller...