tisdag 4 oktober 2011

Majgull Axelsson - Moderspassion

Detta är min första bekantskap med Majgull Axelsson och djupt imponerad är jag. Vilken författare, vilken skaparkraft och vilken förmåga med ord och språk. Det har verkligen varit en njutning att få del av hennes författarskap. Jag har lyssnat på boken med Katarina Ewerlöf som uppläsare, kanske en av våra bästa uppläsare.

Minna är ägare till en vägkrog utanför Arvika. Under en storm blir hon skadad av ett träd och hamnar på sjukhus. I sängen jämte henne ligger en gammal dam och dör, det är Minnas farmor som hon aldrig träffat, farmodern har inte velat veta av varken Minna, hennes mor eller dotter. Detta är upprinnelsen till en berättelse där vi får följa en handfull människors liv som på ett eller annat sätt berörs av Minnas olyckshändelse. Samtliga dessa människors liv fokuseras i första hand på moderskapet, antingen dem själva som mödrar eller deras barn.

Stormen och översvämningarna som Arvika drabbas av blir en slags katalysator i de olika människornas liv. Beslut tas, nya vägar och livsval bestäms. Människor som normalt aldrig skulle träffas förs samman i en olycka/en katastrof och häri finns mycket av energin i boken. Dessutom är här många sidohändelser och intriger. När Minna är som mest kritiskt skadad visar sig en kopparängel för henne och fantasierna eller snarare dialogen dem emellan är fascinerande. Alldeles särskilt tyckte jag om teorierna om om hur en storm uppstår, att det kan räcka med att en fjäril i Afrika fladdrar med sina vingar och sätter igång en kedjereaktion.

Eftersom jag själv var mitt i stormens öga när stormen Gudrun drog fram över Småland för 6½ år sedan är det lätt för mig att identifiera sig med huvudpersonerna. Vi var strömlösa i 21 dagar och utan telefon i 45 dagar, så nog kan stormar och naturkatastrofer påverka oss alltid.

4 kommentarer:

Marie-Louise sa...

Jag älskar hennes böcker. Aprilhäxan är en av mina favoriter i bokhyllan. Har du inte läst den så gör det. Den här boken har jag tankar på att läsa vid jul, då när det är lite uppehåll i skolan. Kram

mimmimarie sa...

Ja, hon är bra. Nästa gång blir det Aprilhäxan för mig.

Nattens bibliotek sa...

Majgull A är en fantastisk berättare och det finns en hel hög av spännande och fascinerande böcker om relationer av henne att dyka ner i.

a-lo (the book pond) sa...

Har också läst Vatten och Is, Is och Vatten som var bra. Moderspassionen står i hyllan, det är många som har gillat den, så jag har höga förväntningar nu :) Tycker Axelsson är en av våra bättre svenska författare faktiskt.