tisdag 11 oktober 2011

Läsplaner inför bokmässan 2012

Fast jag nätt och jämt hämtat mig från all uppladdning inför och sedan besvikelsen över att jag inte kunde åka till bokmässan i år börjar så smått tankarna inför nästa års bokmässa ta form. Nästa års tema är nordisk litteratur och då måste jag erkänna att jag är sorgligt dåligt bevandrad i våra grannländers moderna litteratur. Klassikerna i form av Johan Ludvig Runeberg, Väinö Linna, Martin Andersen Nexö, Sigrid Undset och Halldór Laxness har jag någorlunda koll på, värre är det med den moderna litteraturen.

Jag har tänkt mig att läsa minst 3 olika författare från vardera landet, vilket ger sammanlagt 12 böcker, en för varje månad. Det verkar inte vara oöverstigligt. Det är dock ett ganska stort stycke att gapa över fyra länder så i den mån det blir lästid över eller jag inte räcker riktigt ända fram kommer jag att lägga det mesta av krutet på Danmark. Varför?

Jo, Danmark är det land som jag varit mest i utav de nordiska länderna och de har det språk jag har lättast att ta till mig. Utav de fyra är det det enda jag kan läsa på orginalspråk. Min man härstammar för några generationer sedan från Danmark och vi har många grannar här runtikring som är danskar så anknytningspunkterna är många.

Den moderna isländska litteraturen känner jag dåligt men här finn ju alltid böckerx3 att ta till. Hon kör ett speciellt tema med isländsk litteratur på sin blogg och jag kommer att hålla ögonen öppna för flera litteraturtips därifrån.

Från Finland har jag visserligen läst både Sofi Oksanen och det mesta som Aarto Paasilinna skrivit, men vad i övrigt är är mörker.

I somras bekantade jag mig med Per Petersson från Norge och tidigare har jag läst några av Anne B. Ragdes böcker, annars finns här mera att lära och hämta är jag säker på.

3 kommentarer:

Böckerx3/Metta sa...

Jag tipsar gärna om isländsk litteratur såklart! Från Norge kommer det en hel del bra, men jag är dålig på Danmark och Finland.

Anna sa...

Norrmän har jag läst en del men sämre är det med finnar. Kjell Westö har jag läst och absolut älskat, honom kan ja verkligen rekommendera. Helsingforskvartetten!

mimmimarie sa...

Då åker Kjell Westö upp på listan. Tack för tipset.