fredag 7 oktober 2011

Hjalmar Bergman - Lotten Brenners ferier

Pocketlover ordnar en utmaning som hon kallar tre på tre. Jag har valt att läsa tre hyllvärmare av Hjalmar Bergman och nu är jag klar med nummer två i utmaningen - Lotten Brenners ferier.

Jag var inte särskilt imponerad av nummer ett - Dansen på Frötjärn och måste väl medge att Lotten Brenners ferier inte är någon höjdare heller, dock bättre än den jag först läste.

Lotten Brenner är en ful flicka som satsat på karriären istället för hem och familj. Hennes vänner beslutar sig för att skicka henne på semester för att hon ska få ha lite kul och kanske träffa en man. Boken är bitvis ganska rolig även om humorn från 1928 då den skrevs inte alldeles har överlevt till idag. Hjalmar Bergman har en egenhet och det är att han låter sina karaktärer dyka upp i flera böcker. Lotten Brenner nämndes som flyktigast i Flickan med frack, Ludwig von Batthwyl och Kajsa Koch från samma bok finns med som bifigurer här och den kanske mest kände av Bergmans karaktärer som är med i Lotten Brenners ferier är Johan Markurell, från Markurells i Wadköping såklart.

I november är det dags att tackla nästa Hjalmar Bergmanbok och då hoppas jag på lite bättre kvalitet, det är nämligen Hans nåds Testamente som står på tur.

2 kommentarer:

Anna sa...

Hans nåds testamente minns jag att jag gillade mycket, hoppas du gör det också. Tar du med boken till skogen?

mimmimarie sa...

Njae, det lär knappast finnas varken tid eller energi till litteratur i några dagar.