fredag 28 oktober 2011

Kerstin Ekman - Händelser vid vatten

Vore fler deckare skrivna som denna skulle jag kanske tänka om och läsa en och annan. Kerstin Ekman gick tillbaka till sitt ursprung som deckarförfattarinna när hon skrev Händelser vid vatten 1993 men samtidigt blandar hon så mycket mer så boken är en riktig Ekmanbok med de ingredienser jag känner igen och tycker om.

Miljön i trakten kring Svartvattnet är mig så bekant efter flera Ekmanböcker.  Naturskildringarna, personbeskrivningarna, den förtätade stämningen och den skickligt vävda historien är så fina och som jag kommit att förvänta mig av Kerstin Ekman.

I början på 1970-talet begås en midsommarnatt ett dubbelmord. Det kommer att dröja 20 år innan någon börjar närma sig ett svar på gåtan. Tre inblandade, en ung kvinna, en medelålders polis och en pojke berättar alla sin version av händelserna vid vatten och för på så sätt berättelsen framåt. Vi får följa dem, deras tankar kring mordet, tiden efteråt när deras liv sakta normaliseras igen och till slut 20 år sedan. Deras liv var från början helt separata från varandra men med tiden växer de varandra närmare och blir till slut hjälplöst insyltade med varandra.

2 kommentarer:

Sara-Sofia sa...

Dendär finns med på min lista över böcker som jag bara måste läsa, får nog göra det snart, nu blev jag inspirerad :)

Monika sa...

Jag får nog snart skapa mig en egen utmaning. Försummade svenska klassiker kanske...