onsdag 19 oktober 2011

Thomas Tranströmer - Sorgegondolen

Konstigt nog var det ingen kö på Thomas Tranströmers diktsamling Sorgegondolen från mitt bibliotek utan jag fick den veckan efter beställningen gjorts.

Jag läser att Sorgegondolen kommer från ett klassiskt musikstycke komponerat av Franz Liszt och många av dikterna skrevs efter hans stroke. Temat är då frustrationen han känner efter sin stroke och svårigheter att uttrycka sig. Detta tilltalade mig mycket när jag på måfå valde en diktsamling ur bibliotekets katalog.

Häri finns några haiku dikter, de första som Tranströmer låtit publicera och en av dem fastnade jag direkt för.

Och natten strömmar
från öster till väster med
månens hastighet.
Jag är ledsen Thomas Tranströmer och alla dina fans, men jag har svårt för lyrik. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, det är inte min grej. Jag kan hitta många vackra ord och strofer men jag har svårt att bli lyrisk över lyrik. Därmed inte sagt att jag kommer att sluta prova mig fram. En dag hoppas jag att knuten ska lösas upp för mig och att jag ska se ljuset.

2 kommentarer:

Petra Rhodin sa...

Själv hittade jag till lyriken via musiken. Bob Dylan till exempel, som också nämndes i Nobelprissammanhang i år, skriver fantastiska texter. Många lyriker är också tonsatta och det kan vara en ingång. Det svåraste med lyrik är att hitta det som verkligen talar till en. Det finns så mycket och det mesta lämnar mig helt kallsinnig, men när det väl bränner till, då gör det det ordentligt.

Väntar på samlingsvolymen av Tranströmers verk. Har bara läst lite här och lite där av honom och är jättenyfiken på helheten,

Hanneles bokparadis sa...

lånade den nyss på biblioteket