onsdag 12 oktober 2011

Se blomman - Kerstin Ekman, Gunnar Eriksson

I Se Blomman får läsaren följa med två blomsterälskare, författaren och botanisten, på vandring bland blommor och blad. Vilken fullträff är inte den här kombinationen. Kerstin Ekman och Gunnar Eriksson turas om att lotsa oss på fjällvandring, på ängen, i skogen och även på obskyra ställen som grustag i jakten på blommor. De kompletterar varandra så väl och det är balans och harmoni i boken.

Vi möter mest text men också vackra fotografier varvat med vackra gamla blomsterplanscher. Här finns beskrivningar av vandringar, utdrag av dikter och biografier över kända botanister som t ex Elias Fries. Denne man från Femsjö socken i Småland är för svamparna vad Linné var för blommorna. För mig personligen blir det inte sämre av att han råkar vara släkt till släkten till mig någon gång i slutet av 1600-talet.

Det är ingen bok som man sträckläser, men den har legat länge på nattygsbordet och jag har läst ett stycke då och då. Till sist vill jag avsluta med ett citat av Haqvin Spegel på tal om en lång och vacker sommardag. Hänger ni med i gammalsvenskan?

Thet war een Hiertans Dag blant alla Werldens dagar!
Een Dag then iag med Lust mig nu till Minnes Drager.

2 kommentarer:

Petra Rhodin sa...

Jag tyckte också mycket om Se blomman: så kunnigt och inspirerande skriven.

Hanneles bokparadis sa...

Helt underbar bok, hittade på loppis :)