torsdag 29 december 2011

Utmaningar 2011

Tre på Tre
Utmaningen Tre på Tre har Pocketlover ordnat. Den har gått ut på att deltagarna mellan september-november ska läsa tre böcker som på något sätt hör ihop. Jag valde att läsa tre Hjalmar Bergmanböcker och det var seeegt. Jag har tidigare läst mycket bra av Hjalmar Bergman men de tre som låg i hyllan hemma efter billigt loppisfynd(?) gjorde mig inte glad. De får ta ett varv till på nästa loppis nu.
Nobelpristagare
Utmaningen att läsa minst ett verk av varje nobelpristagare i litteratur har jag hållit på med länge, fast med varierande intensitet. 2011 har varit ett okej år. Mitt mål var att läsa ett halvdussin nya författare exklusive årets vinnare.Sorgegondolen av Thomas Tranströmer fick sällskap av Sigrid Undsets Jenny, AndreGides Vatikanens källare, smakprov från Erik Axel Karlfeldt och Verner vonHeidenstams diktning, Nelly Sachs,  Elfriede Jelineks Pianolärarinnan samt Günter GrassKrabbans gång och Mitt århundrade.

Nobelpriskandidatsutmaningen
Innan sommaren utmanade Lyran hugade bloggare att läsa några heta Nobelpriskandidater innan Peter Englund stiger ut och tillkännager vem den lycklige pristagaren är och på så sätt kanske redan ha läst ett verk av vinnaren. Jag hann med tre kandidater under sommaren och de var Hetta av Ian McEwan, Aprils frusna blommor av IsmaiKadaré och Per Peterssons Ut och stjäla hästar.

Augustprisvinnare
En av årets bästa böcker var tveklös Thomas Bannerheds Korparna som ju också gick och vann Augustpriset. Kerstin Ekmans bok Händelser vid vatten var 1993 års värdiga vinnare och den håller absolut än 18 år senare. Sorgegondolen kommer in här som 1996 års vinnare likväl som årets nobelpristagare. Där slog jag två flugor i en smäll. 2009 års vinnare hamnar också på min topp-tio-lista över året var De fattiga i Lodz av Steve Sem Sandberg.

Piratenprisvinnare
En annan lista med litterära pristagare som jag har ambitionen att läsa något av varje prisad författare är Piratenpriset. Ny författare mig för i år är Birgitta Stenbergs Alla vilda.


Jorden Runt-resanLyran anordnade för tredje säsongen en litterär jorden-runt-resa. Jag har varit en tillfällig resenär till somliga världsdelar och inte alltid följt schemat. Från östeuropa läste jag En munter begravning avLudmila Ulitskaja, Från mellanöstern blev det Kader Abdolahs Huset vid moskén, från Asien Den ovillige fundamentalisten av Mohsin Hamid och Båten av Nam Le. När resan passerade Oceanien var jag upptagen av annat. Sydamerika var förvånande nog en bra världsdel här läste jag både Jamaica Kincaids Annie John och Alberto Manguels En historia om läsning. Från nordamerika blev det bara Himlen i Bay City av Catherine Mavrikakis. Från Afrika blev det inget av det som stod på listan och slutligen Västeuropa där En Dag av David Nicholls fick avsluta resan. En fantastisk utmaning som kräver sin kvinna för att hänga med hela vägen men så roligt att komma i kontakt med så många härliga nya författare och berättarstilar.

4 kommentarer:

Josefin sa...

Riktigt många utmaningar! Tror att jag måste kika in dina lästa Nobelpristagare för tips!

Anna sa...

Vilken imponerande sammanställning - allra mest är jag impad av de tyska författarna. Där är du en inspiratör! Kul att vi följde Jorden Runt tillsammans, det är mysigt att läsa vad andra tänkt!

mimmimarie sa...

Josefin: jag kikar hos dig oxo ska du veta.

Anna: du läste ju det mesta av vad som fanns på resan, jag var en mera slumpmässig resenär.

Nattens bibliotek sa...

Oj vilken sammanställning och vilken utmaning!!