onsdag 31 oktober 2012

Bokhyllerundan - Hela alfabetet

I mars i år, inspirerad av andra bloggare, började jag en bokhyllerunda här på bloggen. Min tanke har varit att från A-Ö presentera en person som finns representerad i mina hyllor för varje bokstav i alfabetet. Det har varit både levande och döda, riktiga och fiktiva personer. Någon gång när det knipit har författaren själv fått representera en bokstav och på Ö, den allra sista, har jag gått bet och fått lämna den blank till min egen stora förtrytelse. Här är nu hela listan.

A Anne Frank
B Bokhandlaren i Kabul
C Caroline Gother
D Dagmar
E Ebba Brahe
F Fröken på Tagel
G Lasse i Gatan
H Fanny Hill
I Ivan Denisovitj
J James Cook
K Katherine, lady Swynford
L Långa lappflickan
M Adrian Mole
N Nell Gwyn
O Oskar II
P Peter den store
Q Queen Mary
R Röde Orm
S Sophia Elisabeth Brunner
T Traudl Junge
U Eva Helen Ulvros
V Victorias Highland journals
X Xenia
Y Yngve Frej
Z Zita
Å Årstafrun
Ä Äntligen kan jag skriva
Ö Vakant, det finns ingen i min bokhylla

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Kul lista!

http://hannelesbibliotek.blogspot.se/search/label/Alfabet%20f%C3%B6rfattare

Ylva sa...

Köp en bok av Klas Östergren så listan blir komplett.